
Arrangera tävling
Kubtävlingar blir inte bara till ur tomma intet, utan någon måste ju arrangera dem. Ibland arrangerar vi från SveKub egna tävlingar, men ofta finns det en annan arrangör också, till exempel en kubare som vill ha en tävling i just sin hemstad.
Alla kan arrangera tävlingar. Det är roligt och givande, och du som arrangör väljer själv hur mycket tid och energi du vill lägga. Det du inte vill eller kan göra själv hjälper vi till med!
På den här sidan har vi samlat en del resurser som kan hjälpa dig att komma igång.
Lokal
Det viktigaste ansvarsområdet för en arrangör är lokalen. Kanske har du varit på några tävlingar, och känner till en lokal nära dig som skulle passa bra? Ett första steg är då att ta reda på vad lokalen kostar att hyra, ibland finns det på lokalens hemsida, och ibland måste du kontakta lokalen och fråga.
En bra lokal bör ha:
- En stor öppen golvyta (räkna med åtminstone ca 5 m2 per tävlande)
- Gott om bord och stolar
- Tillgång till parkering och kollektivtrafik
- Gärna mikrofon och högtalare
För tävlingar som är mer än en dag är det ofta uppskattat om de tävlande kan sova i lokalen. Hör gärna med lokalen om det är möjligt, och vad som krävs i så fall (exempelvis kan man behöva anmäla till räddningstjänsten hur många som ska övernatta).
Delegat
För att en tävling ska räknas som officiell måste reglerna från World Cube Association (WCA) följas. En av dessa regler är att det ska finnas minst en WCA-delegat på tävlingen. I Sverige finns det just nu 6 delegater, Anders Berggren, Daniel Wallin, Viktor Zenk, Helmer Ewert, Leo Lindqvist, och Peter Hugosson-Miller. Minst en av dessa måste alltså kunna komma på tävlingen, så det är viktigt att du hör av dig till oss relativt tidigt i din planering så att ett lämpligt datum kan hittas som passar både lokalen, en delegat, dig själv, och inte krockar med övriga tävlingar.
Ekonomi
En tävling kan ha ganska stor omsättning. Anmälningsavgifterna som kommer in ska framför allt täcka lokalhyran, men även mindre utgifter såsom transport av utrustning och utskrifter.
Du som arrangör behöver dock inte riskera dina egna pengar. När du arrangerar en tävling med oss går SveKub in med förlustgaranti, och täcker alltså upp om tävlingen skulle gå back. På samma sätt går också eventuellt överskott till SveKub. Vi siktar alltid på att varje tävling ska gå lite plus, så att ny utrustning med mera kontinuerligt kan köpas in.
För att detta ska gälla ska varje tävling ha en budget som godkänns av oss. Den behöver inte vara avancerad, men den visar att du räknat på intäkterna och utgifterna, och att det går ihop. Använd gärna vår mall (se nedan) och fyll i uppgifterna.
Schema
Tävlingar kan se väldigt olika ut. Ibland är de flera dagar med alla 17 grenar och flera omgångar i varje, och ibland är de bara en dag med ett fåtal grenar. Utgå gärna från vår mall (se nedan). Den är ett bra verktyg som räknar ut hur lång tid varje omgång kommer ta.
Även här gör du såklart så mycket du själv vill och kan. Det kan vara allt från att du själv lägger hela schemat, till att du bara föreslår vilka grenar som ska finnas med och vi lägger schemat.
Resurser och mallar
I denna Google Drive-mapp har vi samlat resurser som kan underlätta i planeringen, såsom schema- och budgetmallar. För att redigera dokumenten behöver du kopiera dem till din egen drive, alternativt ladda ner filerna och redigera i Excel.
Företag och event
Även företag och organisationer kan arrangera tävlingar med oss, vi är alltid öppna för förslag! Till exempel har vi tidigare haft tävlingar på Science Centers, vilket uppskattats av såväl vanliga besökare som kubare som reser långväga.
Har ni en idé som ni vill dela med oss? Hör av er!
Anmäl intresse
Vill du arrangera en tävling? Anmäl ditt intresse genom att fylla i formuläret med dina tankar.
Du måste absolut inte vara färdig med planeringen, utan fyll i så mycket du vet än så länge så hör vi av oss och fortsätter planeringen tillsammans!